Over ons
Institutioneel kader
Het Agentschap Net Brussel, opgericht om de stadsomgeving en de levenskwaliteit van de Brusselaars en Brusselsen te verbeteren, is een belangrijke speler inzake afvalbeheer en openbare netheid in België. Sinds zijn oprichting in 1990 speelt het een cruciale rol in de ontwikkeling en uitrol van een duurzaam afvalbeheerbeleid en in de bevordering van de netheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het heeft zijn dienstenaanbod geleidelijk uitgebreid, nieuwe technologieën geïntegreerd en duurzame partnerschappen opgezet om zijn positieve impact op het milieu, de maatschappij en de kwaliteit van zijn prestaties te versterken.
Als paragewestelijke instelling type A valt het Agentschap Net Brussel onder de rechtstreekse bevoegdheid van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering die bevoegd is voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve democratie.
Sinds hij in 2022 directeur-generaal van het Agentschap werd, heeft Frédéric Fontaine een wind van verandering laten waaien om de afvalophaaldiensten te verbeteren en alle Brusselaars en Brusselsen aan te moedigen om hun afval te sorteren met het oog op meer recyclage en hergebruik.
Er is een nieuw directiecomité samengesteld om de missies van het Agentschap te versterken en een gemeenschappelijke visie te bepalen:
"Het Agentschap Net Brussel wil de openbare industriële referentie-operator voor de circulaire economie van de afvalstoffen in het Brussels Gewest worden, een voorbeeldige werkgever zijn en met elke burger een veerkrachtige, gezonde en nette stad garanderen."
Het Agentschap bestaat nu uit 2 afzonderlijke entiteiten:
- De eerste is gericht op de huishoudens, met de website www.arp-gan.be, het e-mailadres info@arp-gan.be, het nummer 0800/981 81 en een witte avatar.
- De tweede is gericht op de professionelen die klant zijn van het Agentschap (kleine handelszaken, horeca-zaken, grote bedrijven, enz.), met de website www.pro.arp-gan.be, het e-mailadres pro@arp-gan.be, het nummer 0800/988 77 en de fuchsia avatar.
De identiteit van Net Brussel wordt belichaamd door een logo dat opgebouwd is rond de volgende 3 hoofdopdrachten:
- De ophaling en sortering aan de bron (Papier-karton, PMD, Glas, Voedingsafval, Tuinafval) van het Brussels afval;
- De afvalvalorisatie in zijn eigen dochterondernemingen of via partners;
- De reiniging van de gewestwegen en de opruiming van sluikstorten in coördinatie met andere netheidsspelers.
VISIE
Samen met u een meer serene samenleving opbouwen.
MISSIE
Garanderen dat de stad gezonder wordt via afvalophaling en verwerking, reinigsacties en sensibilisering.
WAARDEN
Als openbaar Agentschap hechten we veel belang aan de waarden die ons leiden en onze betrokkenheid weerspiegelen. Tot deze kernwaarden behoren:
Sociale en milieuverantwoordelijkheid
We hebben aandacht voor de sociale en milieu-impact van onze afvalbeheeractiviteiten en die van onze klanten. Dit zet ons ertoe aan om onze praktijken regelmatig te herzien om milieuvriendelijker en socialer te handelen en zo een positieve bijdrage te leveren aan de toekomst van onze maatschappij en onze planeet.
Respect
Respect is een basiswaarde die ten grondslag ligt aan al onze interacties, of het nu gaat om burgers, klanten, partners of collega's. Respect schept een kader dat luisteren en meningsuitwisselingen bevordert. Neutraliteit en integriteit nemen een vooraanstaande plaats in, opdat eenieder zijn plaats vindt en zich billijk behandeld voelt. Respect voor anderen betekent ook het respecteren van wetgeving, procedures, budgetten, deadlines, onze commerciële contracten en al onze verplichtingen.
Solidariteit
Solidariteit is een volgende stap in de geest van onderlinge hulp die al onze professionals op het terrein en op het hoofdkantoor drijft. Met respect voor elkaars vaardigheden en verantwoordelijkheden werkt eenieder in een teamgeest aan de gemeenschappelijke doelen. We moeten ook solidair zijn met alle Brusselaars en Brusselsen en onze partners, als we samen met elke burger een veerkrachtige, gezonde en nette stad willen garanderen.
Verantwoordelijkheid
We moedigen engagement en verantwoordelijkheid aan. Onze benadering van het management komt erop neer dat alle medewerkers en medewerksters ruimte wordt geven voor autonomie en initiatief, met de ondersteuning van efficiënte supportdiensten die de ontplooiing van talenten en de expressie van potentieel bevorderen. We verwachten van ons management dat het zijn verantwoordelijkheid opneemt ten opzichte van zijn medewerkers en medewerksters en klanten/gebruikers. Eenieder is medeverantwoordelijk voor het succes van de organisatie. We stimuleren het nemen van verantwoordelijkheid op de niveaus die zo dicht mogelijk bij de gebruikers van onze diensten liggen, op basis doelstellingen die duidelijk gedefinieerd moeten zijn.
Individuele en organisatorische uitmuntendheid
De individuele en organisatorische uitmuntendheid is erop gericht om duurzaam een hoog prestatieniveau te bereiken door de bestaande praktijken te versterken en voortdurend te verbeteren, door de uitvoeringsrisico's te verminderen, met name voor het personeel, maar ook door de exploitatiekosten en onze milieu-impact te beheersen. De passie voor het beroep in onze organisatie maakt het mogelijk om de steeds hogere niveaus van dienstverlening te bereiken en zo een toegevoegde waarde te creëren voor de afvalstoffen-hulpbronnen, die worden opgehaald, opgeruimd, gesorteerd en gerecycleerd, en dit, tot de grote tevredenheid van de huishoudens, ondernemingen, het Gewest en van onze medewerkers en medewerksters.
Een ISO-gecertificeerde dienst
Ons Agentschap zet zich al jaren in voor een ISO-certificeringsproces. ISO-normen zijn internationale richtlijnen die de beste praktijken op verschillende gebieden definiëren. Om een ISO-certificering te verkrijgen is er een grondige beoordeling door een onafhankelijke instantie om er zeker van te zijn dat aan de gespecificeerde criteria wordt voldaan.
Onze engagement voor het behoud van de ISO 9001- en ISO 14001-certificeringen zijn het bewijs van:
- Ons constante streven om onze processen te verbeteren.
- Onze wil om een kwaliteitsdienst aan de burgers en onze klanten te bieden.
- Onze verantwoordelijkheid voor het duurzaam beheer van onze activiteiten.
- Onze wil om de reglementaire conformiteit op internationaal niveau voor onze klanten te garanderen.
ISO 9001-CERTIFICERING, EEN GARANTIE VOOR KWALITEIT
De ISO 9001-certificering is een internationale norm die de vereisten voor een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) definieert. Het Agentschap Net Brussel verwierf deze certificering in 2004 en breidde ze uit tot al zijn ophaalactiviteiten in 2006. Dit betekent dat het een gestructureerd systeem heeft opgezet om toezicht te houden op de kwaliteit van zijn processen en activiteiten.
De ISO 9001-certificering is bedoeld om een aantal belangrijke doelstellingen te bereiken:
- Het verbeteren van de kwaliteit van onze producten en diensten en het verminderen van fouten, om de tevredenheid van burgers en onze klanten te vergroten.
- De focus leggen op het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van de burgers en onze klanten. Sommige van onze prospects en klanten eisen bijvoorbeeld dat hun afvalophaler ISO-gecertificeerd is.
- Efficiënte en coherente processen invoeren voor een beter beheer van de operaties en een efficiënter gebruik van de middelen.
Elk jaar wordt er een audit gehouden door een externe instantie om er zeker van te zijn dat we blijven voldoen aan de ISO 9001-norm. We streven naar een voortdurende verbetering van de kwaliteit van onze processen en prestaties door de opportuniteiten voor verbetering te identificeren en door concrete maatregelen te implementeren om deze te bereiken.
ISO 14001-CERTIFICERING, EEN ENGAGEMENT VOOR HET MILIEU
Sinds 2013 heeft ons Agentschap zich geëngageerd tot de naleving van de ISO 14001-norm, een internationale norm voor het opzetten, implementeren, handhaven en verbeteren van de milieumanagementsystemen (MMS). We hebben deze certificering verkregen voor de specifieke ophalingen en de ondersteunende processen. Deze certificering toont aan dat we een formeel en gestructureerd milieumanagementsysteem hebben ingevoerd dat gericht is op het verminderen van de milieu-impact van onze activiteiten en het bevorderen van duurzame praktijken.
Concreet zijn onze doelstellingen met betrekking tot de ISO 14001-certificering:
- De milieu-impact van onze activiteiten verminderen door een efficiënter beheer van het afval van onze klanten, het verbruik van energie en hulpbronnen verminderen en vervuiling voorkomen.
- Ervoor zorgen dat we voldoen aan de lokale, nationale en internationale milieureglementeringen die van toepassing zijn op onze activiteiten.
Net zoals de ISO 9001-norm is de ISO 14001-norm gebaseerd op het principe van voortdurende verbetering, wat betekent dat we onze milieupraktijken voortdurend moeten evalueren en verbeteren.
Sociaal en maatschappelijk engagement
EEN WERKGEVER DIE TELT
Net Brussel is vandaag één van de grootste werkgevers voor laaggeschoolde werkkrachten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Meer dan 80% van onze medewerkers zijn arbeiders. De meesten zijn tussen 25 tot 35 jaar oud en hebben geen diploma of waren tijdelijk ingeschreven als werkzoekende voor hun aanwerving.
BEROEPSINSCHAKELINGPROGRAMMA'S
Deze programma's zijn voor veel werkzoekenden de sleutel tot een beroep :
- De artikel 60-overeenkomst van de OCMW-wet voorziet dat mensen met een leefloon gedurende 1 jaar beroepservaring opdoen bij een werkgever. De OCMW's van Brussel-Stad, Molenbeek en Schaarbeek hebben zo'n overeenkomst met Net Brussel en geven hiermee jaarlijks 30 personen werk.
- De Rosetta-overeenkomst geeft schoolverlaters onder de 26 jaar zo snel mogelijk een kans op een eerste werk gedurende 1 jaar. Bij Net Brussel gaan jaarlijks ongeveer 80 rosetta's aan de slag.
- De Gesco-overeenkomst helpt langdurige en meestal laaggeschoolde werkzoekenden aan een job van onbepaalde duur. Het aantal aanwervingen van deze mensen verschilt jaarlijks.
RESPECT VOOR DE WERKNEMER
Werken bij Net Brussel kan soms zwaar zijn. Daarom heeft Net Brussel maatregelen getroffen om de impact hiervan op de gezondheid van zijn werknemers te beperken. .
Aanwervingen verlopen op basis van medische en fysieke testen. In geval van een arbeidsongeschiktheid worden werknemers overgeplaatst naar sectoren met minder zware activiteiten. Dankzij de herklassering naar de reinigingsdienst kunnen laders boven de 55 jaar hun loopbaan bij de onderneming voortzetten. Tot slot biedt vervroegde uittreding oudere werknemers de mogelijkheid om op verdiend pensioen te gaan na jaren van zware fysieke inspanning.